Incorporated img

Incorporated img
Karma Kencana Shah

Baca E-Mail Dapat Duit

http://www.emailcashpro.com

Ahad, 14 Julai 2024

NASKHAH LAKON / SKRIP SKETSA RUKUN NEGARA SMK BEAUFORT 2017

SKETSA RUKUN NEGARA SMK BEAUFORT 2017 (Genre Realisme Komedi by karma kencana shah)

TAJUK : RUKUN NEGARA TONGGAK PERPADUAN DAN KEHARMONIAN RAKYAT MALAYSIA.

PARA PELAKON

CIK NILAM – NUR NILAM SARI RIDWAN

MAMAK ANEEF – MOHD HANIF SAHAK

CHEF HISHAM CHEN – HISYAM JASUIN

PN. AKMALIZA – NORAKMAL AFIQAH ZAFIRAH JAMALUDIN 

PELANGGAN – MOHD FIRDAUS SUME


BABAK 1

(Pentas gelap. Perlahan-lahan suram, kelihatan Pn.Akmaliza  sedang mengemas gerainya. Tak Lama kemudian Mamak Aneef dan Hisham Chen masuk serentak dari arah yang berbeza. 

HISHAM : Haiyya , Manyak Moring woo.. Kasi satu lagu dulula..

(Lagu china)

ANEEF : Ayoyo.. banyak bising la ini worang… Mau potong bawang pun tada senang. wooo..tadapa tadapa…Kasi up ini lagu la…

(Lagu Tamil, sambil menari-nari sambil potong bawang)

PN. AKMALIZA : Tolong…Tolong…Tolong….

(music perlahan kemudian dimatikan)

SERENTAK HISHAM DAN ANEEF : Ada apa adik manis / amoi (Terkejut)

PN. AKMALIZA : Tolong senyap boleh tak..Tolong Perlahankan bunyi lagu2 Kamu tu boleh tak? Terlalu bising tau tak..mengganggu konsentrasi saya tau tak?

ANEEF : Adik manis..yini yabang banyak minta maaf..i m verry2 sorri la..

HISHAM : Ada ganggu ka.. haiya.. saya pun mintak maaf manyak2 loo… tadak perasan woo..

ANEEF : Amma appa.. ini chef tada perasan ka tada perasaan… pagi-pagi ada bising…

HISHAM: Haiya..lu apa pasal.. suka hati wa la… lu punya kelai sana ma… wa punya kelai sini maa… Lu pun ala lagu kuat kuat maa… Paku lulang paku selepih..kata olang dia ala lebih-lebih..

ANEEF : Amma.. U pasang ada kuat.. saya ta mau dengar..jadi sa mau dingar saya punya lagu saja… 

PN. AKMALIZA : Wei Abang-abang ..

SERENTAK ANEEF DAN HISHAM : Ya adik manis / Amoi

PN. AKMALIZA : Dah lah… malas nak layan korang ni… Hah.. gaduh la puas2..

SERENTAK ANEEF DAN HISHAM : lu punya pasai / u punya pasal la (mencebik muka lalu masuk ke dapur masing2)

(Akmaliza mengelap meja serta kerja mengemas depan gerai. menyapu. susun bunga. Mamak Aneef datang membawa kentang untuk dikupas. Mereka berbual.)

ANEEF : Ayoyo adik manis, tada leteh ka? mau abang tolong?

PN. AKMALIZA : Tak payahlah rajin sangat anee. Anee buatlah kerja anee sendiri. Tu, kentang tu ..banyak lagi nak kupas..

ANEEF : Ho.. okeylah okeylah.. (senyap seketika). Dey, Akmaliza   adik manis… saya ada mau tanya, u boleh jawabka?

PN. AKMALIZA : Mau tanya apa anee? jangan main-main. Saya sudah berpunya tau..

ANEEF : Bukan…bukan… bukan itu macam. ini… itu..

PN. AKMALIZA : Ini ..itu…begini…begitu.. dey anee terus terang sajalah..

ANEEF : Ini… itu… U tau ka? kenapa itu orang sana ..(tunjuk gerai hisham)… tada suka sama saya? hari-hari pun ada buat kita tada senang hati? u tau ka?

AKMALIZA : Dey anee.. saya pun mau tanya jugak? apa pasal anee mau tanya sama saya? apa pasal anee tak mau tanya sama dia terus?

ANEEF : Bukan..bukan itu macam.. saya sudah tanya..hari-hari tanya.. dia tada jawab juga.

AKMALIZA : Dey Anee.. anee tanya dia apa macam..? anee tanya masa marahkan? 

ANEEF : he he he (senyum tersipu-sipu)…

NILAM : Saya pun tak tau apa mau cakap? Awak dua orang sudah besar, sudah tua.. pikir sendirilah… tak pun anee pergi jumpa sana, duduk baik-baik, tanya. Mesti mau sabar. mesti mau toleransi.

ANEEF : Ini macam ka…. dudok sana…mau sabra..mau toleransi..

(Hisham tiba-tiba masuk,)

ANEEF : Tada apalah… lain kali kita cerita lagi…

AKMALIZA : Wei anee… saya blum habis cakap la anee…

(ANEEF masuk ke dalam dapur, Hisham duduk sebelah Akmaliza sambil membawa bakul sayur untuk di potong)

HISHAM : Waa… manyak celita sama itu olang sebelahnye? relationship ada manyak lawa aaa..

AKMALIZA: Apa relationship.. saya sudah ada yang punya tau…

HISHAM : Apa celita bagus? Ini olang manyak ati busuk.. saya pun tala tau apa pasal dia tala suka sama i..haiya… lu ala tau ka?

AKMALIZA:  …erk…macam pernah dengar soalan ni?

HISHAM : mana? dalam televisyen ka? drama tv3.. mr pilot I lap u ka?

AKMALIZA : tak adala… mana sempat tgok tv bagai.. rahsia

HISHAM : tak mo kasi tau x pa.. tapi aa… kenapa aa?

AKMALIZA : Saya pun tak tahu la ah cai. U mau tau, u tanya sama dia la.. 

HISHAM : Simpang malaikat 4 puloh 4… saya suda tanya sama dia… dia ta mo cakap..Hari-hari tanya… tak mo juga..

AKMALIZA : U marah-marah masa tanya kan?

HISHAM : Aiya..mana u tau..

AKMALIZA : hari-hari juga saya punya telinga ada dengar… u marah dia, dia marah u.. haiya… saya pun tak tau nak cakap apa? sudah 10 tahun kita berjiran berniaga ni. nasihat sudah. Apa lagi nak saya buat. 

ANEEF : (perli  dari dapur) Adik manis… cakap saya belakang ka.. ada umpat ka? saya dingar tau..

(Di luar)

HISHAM : Tak pa la.. saya masok la ini macam… ada olang cemburukannye…(bergegas masok)

AKMALIZA : WEI… kata nak minta nasihat la…aduhai… (mengeleng kepala lalu masuk ke dalam) 

(pelanggan masuk ke gerai)

ANEEF : Ya abang, mau makan apa..roti ada, nasi ada, kambing ada, mee ada..smua pun ada..

HISHAM : Abang sadoinye  yang dihormati… Selamat datang ke medan selera kami bersaudara… Gerai saya ada menyediakan menu seperti.. Nasi panas… Goreng2an… Mee…. Western Food…Asian Cuisine… Ala Kampong menu…anddddd yang paling spesel…. MEE WANTAN BAKSO BLING2….

ANEEF :  Wei macha… jangan kacau saya punya kastemer la macha.. u tunggu layin worang la macha… ayoyo..suka cari pasal la ini..worang, tada ketamadunan..

HISHAM : Haiya mama aa… Itu atas dahi kastemer aa..tada tulis..INI MAMA ANEEF PUNYA KASTEMER ma…. suka-suka dia mau pilih lah… saya mau kasi choice saja mah…

ANEEF : Saya tau tada tulis juga, tapi kasi can la…

HISHAM : Saya kasi ma..  abang hensome boy, Sulah pilih apa mau makan?

 PELANGGAN : Bagi saya…

ANEEF : Roti telur…wokey roti telur.. saya tau u misti mau telor…wokey siap..

HISHAM : Hei mama… ini abang aa.. blum oder lagi la… ok abang sado ..saya tau u mau itu MEE WANTAN BAKSO BLING2 kan…okey..already done..

PELANGGAN : Bukan..bukan… Saya Mahu…

SERENTAK ANEEF DAN HISHAM : Ya abang 

PELANGGAN : Saya mahu minum saja..

SERENTAK ANEEF DAN HISHAM : Minum….Puan Akmaliza/ tokey air … sini oder

AKMALIZA : (suara dari dalam) siap…

SERENTAK ANEEF DAN HISHAM : lu punya pasai / u punya pasal la (mencebik muka lalu masuk ke dapur masing2)

AKMALIZA : Ye dik.. nak minum apa bang?

PELANGGAN : Bagi saya Air sejuk tak nak ais satu… dengan Kopi O kaw satu..

AKMALIZA : mmmm….. ok… sekejap ye bang.. (masuk ke dalam)

(Nilam masuk)

PELANGGAN : Macam Nilam je ni, Nilam kamu ke ni? wah..dah berubah rupamu sekarang..

CIK NILAM : (serius)  ya, sayalah ni.. firdaus kan? 

(duduk)

PELANGGAN :Nak minum? makan? sini makan dan minumnya best jugakla.. ada umph.. Tapi yang tak bestnya tu….

HISHAM: Welcome sir… Tuan yang dihormati… Selamat datang ke medan selera kami bersaudara… Gerai saya ada menyediakan menu seperti.. Nasi panas… Goreng2an… Mee…. Western Food…Asian Cuisine… Ala Kampong menu…anddddd yang paling spesel…. MEE WANTAN BAKSO BLING2…

ANEEF : Ince jangan ragu-ragu…gerai saiya ada sedia juga… macam2 roti ada.. macam nasi ada, macam2 kari ada,  kambing ada,lumbu ada, yikan ada, sayo ada, macam2 mee ada.. smua pun ada..

HISHAM : Wei… anney… u pigi masok dalam sikalang… manya kacaula ini thambi…tala blaja agama punya olang. Kasi saya dulu la..

ANEEF: Inci jangan takot..ini worang memang ini macam… Dey macha.. Itu atas dahi kastemer aa..tada tulis..INI HISHAM CHEF PUNYA KASTEMER …. suka-suka dia mau pilih lah… saya mau kasi choice saja mah…

HISHAM : U aa… saya manyak sabar woo.. sulalah lamanya…ini macam aa..sula sulah melampau tersangatnye..

ANEEF : Dey..u ingat ..u punya sabar saja ka… saiya punya kesabaran pun ada limit tau.. cit.. hari2 pun mau kacau kita punya kastemer.. u tunggu worang layen la..

HISHAM: olang lain.. ka lain olang ka…Saya lulu latang sevis ma.. apa pasai lu potong line?  

PELANGGAN: Wait…wait..wait… relax… cool down…Tolong ya encik-encik. kami datang sini nak menikmati  makanan dan minuman saja. Bukan nak dengar encik-encik bergaduh berebut and so on. Please respect each other. Mau meniaga ka tak mau ni.

HISHAM : abang …amoi.. jangan marah… ini olang memang manyak busuk hati punya olang.. 

ANEEF : Ini worang yang paling banya hati busuk. 

(mereka mula beraksi melampau batasan )

AKMALIZA : (bergegas keluar dari dapur) Apa hal lagi ni? jangan buat kecoh boleh tak? kastemer first. Buat malu saja korang ni.

HISHAM / ANEEF : Ini orang la.. bikin malu saja..

(Cik Nilam bangun dari tempat duduk dengan muka yang serious. semua terpinga-pinga) 

CIK NILAM : JEMPUT DUDUK SEMUA. 

(tegas dan serius. Semua bagaikan terpukau. Cik Nilam sahaja yang berdiri)

CIK NILAM : Sebelum saya bercakap. saya nak bagitahu ni. Kamu semua telah ku pukau dengan jampi serapah batin pendiam. Semua musti diam. kecuali bila di tanya.

Testing… Kamu tinggal di mana?

SERENTAK : RUMAH

CIK NILAM : (mengeleng kepala)… Negara mana?

SERENTAK : MALAYSIA

CIK NILAM : Mmmmm…. Baiklah.. Sebelum kamu sambung perkelahian kamu tu. Saya tak akan menghalang sebab kami datang nak minum saja.

Kamu tahu apa batu asas perpaduan Negara kita.

SERENTAK : geleng kepala

CIK NILAM : Pernah dengar PRINSIP RUKUN NEGARA?

SERENTAK : geleng kepala

CIK NILAM : (geleng kepala kemudian bersajak)…. 

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN

KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA

KELUHURAN PERLEMBAGAAN

KEDAULATAN UNDANG-UNDANG

KESOPANAN DAN KESUSILAAN

Lima prinsip ini membawa kita kepada perpaduan dalam negara kita. Percaya kepada tuhan masing-masing yang menyuruh kita supaya berbaik-baik sesama manusia. Setia kepada raja dan negara dengan menjaga keharmonian dan keamanan. Perlembagaan Malaysia sebagai tunggak undang-undang utama negara Malaysia supaya kita terhindar dari kekacauan. Berbudi pekerti, bersopan santun, memuliakan warga lain tak kira bangsa, menjaga tatasusila.. Inilah inti pati Prinsip Rukun Negara. Susah sangatkah nak ikut.

SERENTAK : (angguk-angguk)

CIK NILAM : Susah ke?

SERENTAK : (geleng-geleng)

CIK NILAM : Boleh Faham? Boleh ikut? Boleh taat? 

SERENTAK : (Angguk-angguk)

CIK NILAM : Kalau kita bertoleransi, tak kurang pun duit di bank. Tak jatuh pun maruah. Malah dipandang tinggi. Dipandang mulia. Disanjung. Apatah lagi kalau kita saling memaafkan. Apatah lagi kalau kita memuliakan orang lain. Mendahulukan orang lain. Menghormati orang lain.

SERENTAK : (angguk-angguk)

CIK NILAM : Suka bergaduh?, suka berperang?, Suka

SERENTAK : (geleng-geleng)

CIK NILAM : Sudah mahu jadi warga negara yang baik?

SERENTAK : (angguk-angguk)

FIRDAUS : Fuh kiri fuh kanan..bukak meterai

ANEEF : (tersentak dari belenggu) Banyak terima kasih la puan…

HISHAM : Telima kasihnye tuan ada baik hati saya sangat suka hati..he he he…

ANEEF : Tuan cakap.. banyak betul.. ini hati ego ada banya… Sekarang pemikiran saya sudah terbuka..

HISHAM : Saya woo..ego tak manyak.. tapi ale malu-malu aaa… Hati ada banya tenang.. 

CIK NILAM :(senyap sahaja. memandang Firdaus)

PELANGGAN / FIRDAUS : Jadi biarlah kita tamatkan semua ini dengan bersalaman. silakan tuan-tuan

(Aneef dan Hisham bersalaman, dan berpelukan)

AKMALIZA : Dari dulu saya dah cakap, rupanya nak guna prinsip rukun negara baru diaorang paham..(geleng-geleng kepala)… tak paham aku diaorang ni.. tapi tahniah la…semoga aman medan selera ni..amiin

HISHAM : Macam hali laya woo.. Saya manyak minta maaf. Saya janji akan tolak ansor.

ANEEF : Saya pun banya minta maaf kalu.. terima kasih kerana sudi memaafi diri ini..

PELANGGAN / FIRDAUS : Jadi semua sudah selesai bukan.. so saya belanja semua hari ini, bagi saya 5 mee wantan bakso bling-bling , 4 roti canai terjun dan 2 air kopi kaw gelas besar..

SERENTAK ( Akmaliza, Hisham, Aneef ) : SIAP TUAN.


-THE END- [estimated durations : 15-20 minutes]


SEKIAN. TERIMA KASIH.


JK KERJA PEMENTASAN

Penerbit : Encik Abd Samat Bin Jumat (Pengetua SMK Beaufort)

Pembantu Penerbitan : Pn Norliah Mustapin (Guru Kelab 1 Malaysia)

Editor : Pn. Nuraini Mahirudin (Pen. Guru Kelab 1 Malaysia)

Pengarah : En. Megat Mohd Affiq Bin Abd Latiff

Skrip : En. Sahirulizan Yusop


KREW

MANEESA SHIELA MOHAMMAD NOOR

RISMA BAHARUDDIN

HAZILAH INSIN

NUR HANI SAHAK

_____________________________________________________________________________



Skrip ini telah memenagi tempat kedua [naib johan] pertandingan sketsa rukunegara peringkat Bahagian Pedalaman Bawah  anjuran Jabatan Penerangan Malaysia Cawangan Sabah pada tahun 2017 yang telah diadakan di SMK Gadong, Beaufort pada...lupa dah .... , menang dihati penonton kerana genre komedi tapi kalah tak tau kenapa... mungkin untuk bagi peluang kepada pasukan lain..


Idea asal memang dariku, Karya Harta Intelek ini boleh digunakan semula, digarap semula tapi bagilah credit sekurang-kurangnya kepada hamba sahaya ini. 

Tq alls...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan