Incorporated img

Incorporated img
Karma Kencana Shah

Baca E-Mail Dapat Duit

http://www.emailcashpro.com

Sabtu, 19 Oktober 2013

PENGHAYATAN LAKON : EMOSI DALAM LAKONAN

PENGHAYATAN LAKON : EMOSI DALAM LAKONAN


                Salam khalayak… Pada 18 hingga 20 Oktober 2013 bertempat di Asrama Kinabalu, Kompleks Sukan Likas, Kota Kinabalu. Kami 2 orang guru telah membawa sejumlah 9 orang pelajar untuk mengikuti Kem Kelab Pencinta Filem Zon Sabah yang dianjurkan oleh FINAS dan di Fasilitatorkan oleh 2 orang pengiat seni sederhana tersohor iaitu Pn Juhara Ayub dan En Rosman ??.
Waaaaaa…. Macam nak buat Karangan lah pulok..
Okla…sedang2 Pn Juhara dan En Rusman dan En Syazli (FINAS)… Maka adalah sikit refreshing Knowledge or flash back yang dapat aku tulis dan kongsi bersama pada ketika ini… That about EMOTION THROUGH ACTING.
Sorry for this post, ia akan bercampur dengan bahasa Inggeris. Rojaking.


EMOTION IN ACTING by me
Meletakkan emosi dalam lakonan adalah satu kemestian bagi memperlihatkan suatu persembahan yang diyakini. Kita memanggilnya PENGHAYATAN. Tetapi cuma sebahagian daripada instrument penghayatan.
Emosi ialah ekspresi (memberi/menyata/mempersembah) lakon menerusi (sign and symbol). How?

-“We as a actor or character, taking a momentum or react from our versus sparing character, then give back our reacting momentum with energetic punch line or point of attack”.-

Bermakna… kita sebagai actor atau watak, menerima momentum tumbukan isi dialog daripada watak yang kita lawan berdialog, kemudian memberikan reaksi kepada isi dialognya dengan menyatakan reaksi kita melalui ekspresi emosi.

So how I can do it?

Menyatakan emosi adalah melalui gabungan 2 atau lebih sign atau simbolik atau instrumen seperti:
            1. Vokal (suara)
       a)      Rhythm (rentak/kelajuan lontaran dialog)
       b)      Momentum / energy (Kekuatan/kelantangan lontaran dialog)
       c)       Point of attack / Punch line ( Penekanan kepada satu atau dua atau tiga perkataan dalam satu set dialog atau ayat )
2.       Breathing / Pernafasan (kekuatan / perlahan hembusan nafas di hidung dan ombak pada dada)
3.    Mime (mimik muka /kerutan dahi/gerakan tulang rahang/ kembang kuncup hidung/jelingan /renungan dsbg about face)
3.    Eye contact / Focus ( kedudukan pandangan mata/ kedalaman renungan mata/ keterikatan kepada satu objek pandang / lapisan pandangan / pandangan di hadapan tetapi sedang memandang atau memikir subjek lain)
4.   Gesture / gestura ( gerakan satu bahagian badan / mini gesture / kebiasaan gerakan kecil bahagian badan / kenan / balancing / pose)
5.   Movement / Pergerakan (kekuatan/kelajuan pergerakan spt berjalan,berlari, melompat, menari, menyepak, berenang dsbg etc)

Apabila sudah mensebatikan / menyebatikan dialog dengan instrument sign or symbol, adalah menjadi suatu kemestian untuk watak atau actor untuk mengawal tenaga yang harus disuntik kedalam setiap instrument tersebut. Maka lontaran dialog mengikut system :

1. 1 perkataan (dari dialog) diikuti instrument sign atau sebaliknya
2.  Sebahagian dialog diikuti instrument sign atau sebaliknya
3.  Keseluruhan dialog diikuti instrument sign atau sebaliknya

Jadi makanya… bila nak emosi itu datang kepada actor atau watak ? emotion come before dialouge or between dialouge or after dialogue? – using improvise or adlib or sub text?  .  What about mood? …

Actually, emotion will come when we have a strong character with a tough dialogue in a set of scripting. There a director job to push out an emotion from a scene not just from actor but through adding some performance instrument such as level in staging and position (blocking), synchronization, scenography, lighting effect, sound effect, make up, costume and story climax  to build up a tough scene to push up a very believing strongest character and story.

Event though the actor still gonna follow director directions but, actor, must be acting by himself, so the mood must come from internal cause. It is from Emotion. Emotion can be create from two source (C.Stanislavsky method is 4/Inner truth, memory recall,etc). First creating an emotion by imagine that u are the character and u are in there. This is for actor who never been at this situation. Second is the emotion will come own by himself because actor had been in that situation.

How powerfull or energetic EMOTION will be?will it come…? Will it be….?

The well trained actor can apply the right emotion at the right situation or dialogue. But it must came  from a momentum of a character sparing  (other character) for duo or group plays. But For monodramas (single actor in a row) the momentum is from, otherwise he/she dialogue before or imagined situation before.

So the conclusions are, that EMOTIONS can be done from,
1. Creating the situations
 2..Memory from the actor past
3.Other stage element (physical element like a lighting/sound/sets etc)

Peringatan : TIDAK SEMESTINYA….EMOSI?
 Sedih tak semestinya menangis.
 Marah tak semestinya menjerit
 Dendam tak semestinya bunuh/balas
 Gembira tak semestinya ketawa
 Hantu tak semestinya menakutkan
 Yang menakutkan tidak semestinya hantu
 Pembunuh tak semestinya jahat
 Orang kaya tak semestinya mati sakit jantung
 Orang gila tak semestinya kelihatan gila
 Lontaran Emosi tak semestinya dengan percakapan
 Hero/heroin tak semestinya handsome/lawa
 Penagih tak semestinya comot etc….

Ok that’s all from me yg tak seberapa pandai… hope u understand.. if not just email me…

 Thanks pelayar________________________________________________________   


Tiada ulasan:

Catat Ulasan