Incorporated img

Incorporated img
Karma Kencana Shah

Baca E-Mail Dapat Duit

http://www.emailcashpro.com

Isnin, 31 Mei 2010

Pertandingan Tarian Hari Potensi Tabika Kemas Peringkat Negeri Pahang Tahun 2010









Assalamualaikum...
Salam Perpaduan Salam 1 Malaysia..

Pada 29 Mei lepas bertempat di SMK seri Jengka , Maran Pahang... telah berlangsungnya Pertandingan Hari Potensi KEMAS Peringkat Negeri Pahang. Pertandingan dwi tahunan ini merupakan pertandingan persembahan pentas seperti Pidato, Bercerita, Teater, Tarian... dan rekacipta.. tahun lepas pertandingan sukan dan olahraga...
So saya ditawarkan menjadi hakim tarian. Buat pertama kali saya jadi hakim untuk pertandingan peringkat negeri. Banyak kisahnya yang saya nak kongsi juga. termasuk beberapa kecelaruan dari penganjur dan peserta - dalam bab tarian sahaja yea.. - .
Saya bersama 2 orang lagi hakim dari Taman Budaya Kuantan, En Aznan dan En Shahrulnizam (nama je lebih kurang sama) telah memilih secara average pemenang pada tahun ini jatuh kepada Pasukan Maran dari Tadika Kemas Jengka 2 sebagai wakil negeri ke Peringkat Kebangsaan. Memang tuan rumah, malah 2 tahun lepas juga mereka merupakan johan kebangsaan..(jurutari sama, pengurus sama... penari je lain)..
Sebagai hakim, saya tak nak jadi 'bayes' (tak tau nak eja) jadi saya buat sedikit revision bagi semua pasukan puas hati... kenapa mereka kurang menang.
Review Pertandingan Tarian.
"Kami dapat syarat 1 Malaysia sebelum ni, 2 minggu lepas kata joget saja, minggu lepas baru tau kena ada 2 jenis tarian"
"Tak dan nak tukar syarat tarian"
"Kat peringkat DUN dan Parlimen, hakimnya ntah apa-apa, tak pandai pilih"
"Penyelia kawasan tak bagitau syarat baru pun"
"..................."dan banyak lagi sungutan kecil yang aku dengar..
Walau apa pun perkara telah berlalu... buat iktibar... go for next competition.
Kekurangan secara keseluruhan pada setiap pasukan :
1. Totaly out dari syarat terbaru, masih mengekalkan tema 1 malaysia sama ada dari segi pakaian, muzik iringan dan bunga tari.
2. Kurang persediaan (mungkin pasukan tersebut terpilih secara ad-hoc tanpa pertandingan peringkat rendah), langsung bukan standard pertandingan peringkat negeri.
3. Bunga tari -
-Bunga tarinya bukan bunga tari asal atau yang mirip kepada jenis muzik. Contohnya muzik "zapin hanuman" tapi tarian... ntah aku pun tak tahu tarian apa.
- Bunga tari zapin masih mengekalkan zapin budak tadika (kecuali pasukan rompin je yang zapin melayu asli dan campur zapin lain tapi agak mirip)
- Lain lalu dari tariannya.
4. Pola lantai (spacing)
- Rata-rata tidak seimbang, berat sebelah, senget sebelah dan tidak menyeluruh.
- Nampak sangat peserta tidak mencuba pentas pada malam sebelum itu. (kita tau masalah budak umur 4 / 5 tahun ni, kena ada mak bapak d situ). lain kali atasi masalah ini.
- Kurangnya pola lantai. 1 lagu hanya ada 1 pola lantai. boringlah. sepatutnya kreatif pola lantai akan berubah paling kurang setiap 6 x 8 beat.
- Elakkan sebaris ke belakang, kerana jika tidak seragam nampak jelas.
- Penari di belakang berada tepat di belakang penari di depan. Covering, maka kurang markah di situ. Pastikan semua penari atau pasangan kelihatan jelas.
- Penguasaan pentas kurang... pentas sebesar pentas dewan sekolah menengah, hanya ada 4 pasangan (8 orang) penari cilik memang tidak sesuai. nampak luas pentasnya dan nampak kecil budaknya.
- Jika 5 pasang (10 orang) atau 6 pasang (12 orang) memang relevan.
- tapi kalau lebih 12 orang atas pentas akan nampak crowded.. semak mata memandang... tambahan jika pola lantai tidak tersusun.
5. Props
- apa guna props jika di bawa menari? menambah seri tarian.
- so jangan lakukan... bawa props masa opening (mengharap ada markah tambahan), kemudian letak di depan pentas... menari... habis menari angkat bawa masuk. Kalau gitu tak akan ada markah kesian pun.
- Props mesti digunakan semasa menari, sama ada sebahagian tarian atau keseluruhan tarian.. bukan untuk hiasan pentas.
- minta maaf cakap ye.. ada pasukan membawa tarian inang cina, kemudian guna props kipas orang kawin (ada riben ditepi kipas cam bentuk love) dan guna riben gimnastik ada pemegang kayu. Bukan itu propsnya. Inang cina propsnya sapu tangan (handerchief) atau bunga selit kat jari, gerakan inang tapi lebih laju dari inang asli. Saya kesian pada pasukan tersebut.
- ada pasukan ambil songkok sebagai props sementara. pasangan perempuan amik songkok tu kemudian letak balik atas kepala pasangan lelaki di situ. Apa salah dia bawa menari barang sebunga dua, kan cantik dan menarik.
6. Posture tubuh (bentuk badan ketika menari)
- benarnya kita tak harap apa2 posture yang menarik dari budak umur macam tu. tapi saya tahu mereka boleh buat. sebab saya juga mengajar budak macam tu, cuma kalah pada peringkat DUN (sebab jangan ceritalah).
- Yang penting jaga posture tarian Melayu iaitu "Tonggek", "Lentik" dan "Bend (lutut rendahkan)".
- pandangan mata ' eye line' ke mana? Hujung jari, belakang tapak tangan dsbg.
7. senyuman kurang.
8. pergerakan perempuan sepatutnya lebih sopan bukan terover gitu...
9. Tertib - Ada kesantunan semasa masuk dan keluar. bukan masuk suka hati dan keluar senang
hati. Cuba elakkan bersedia di atas pentas sebelum muzik dimainkan. bersedia di tepi / belakang pentas. Minta lalu / sudi/ tebar layar boleh guna.
10. mulut terkumat kamit mengira langkah. kalau nyanyi bersama lagu tak pe.
11. Tarian Rampai - jangan ada muzik putus ditengah-tengah antara lagu. Muzik bersambungan.
12. Busana/kostum/pakaian
- semua ok, kecuali pasukan yang masih kekalkan tema 1 Malaysia, memang out, disqualified.
- Kesopanan pakaian - ada 2 pasukan yang kain penari perempuannya terbelah hingga menampkan peha. so baiki. walaupun mereka kanak-kanak. cari style kain lain.
- Kalau boleh, jangan samakan warna dan corak kain perempuan dengan seluar lelaki, tak sesuai langsung.Pelik.
13. Tatarias / make-up dan aksesori no komen. lebih kurang tak ada lah yang macam opera cina.
14. yg lain tu kira halal-lah..... ops sikit lagi... ada 1 pasukan tu (aku tak nak ngaku parlimen aku), memang tarian rakyat, tapi syarat dah nyatakan joget, inang, zapin dan asli sahaja (bukan tarian orang asli-minta maaf banyak2 = minta jadikan pengajaran oleh penganjur dari peringkat pusat hingga ke akar umbi)
== harap-harap dengan penerangan ini, walau sedikit, dapat diterima oleh semua pasukan yang bertanding. saya tahu banyak yang mereka korbankan -masa, duit, mental dsbg- adat pertandingan, ada kalah dan menang. (kalau pasukan aku layak, kalau tak dapat no 2, mesti dapat no 1.... lorat juga)==
Wassalam....
baru terbaca bab busana / kostum di atas.... "digalakkan memakai pakaian 1 Malaysia".... so????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan