Incorporated img

Incorporated img
Karma Kencana Shah

Baca E-Mail Dapat Duit

http://www.emailcashpro.com

Isnin, 25 Mei 2009

Kurikulum Seni Lakon

Salam...
Haaaaa...... nilah kurikulum yang saya buat untuk Kursus Seni Lakon. Baru jumpa kat komputer lama. Nasib baik/mujur tak terbuang dek kerap diformat. Perhati dan kajilah dengan free...ilmu tak perlu bayar malah bertambah power lagi.. itu bahasa muda mudi sekarang. Tak bersastera langsung walaupun ada Komsas sekarang ni.. Jangan marah cikgu BM.

Kursus Asas Seni Lakon (Draf Buku)

Teori
1. Asal-usul Lakon
a) Ritual pemujaan/pengubatan/hiburan
b) Makna - sisi bahasa dan sisi praktikal (peniruan aksi alam)
c) Seni artistik / kreatif (lambang tahap pemikiran masyarakat pada
zaman berkenaan)

2. Sejarah Lakon
a) Lakon Barat (Greek,Rom hingga Post Modern & Alternatif)
b) Lakon Timur (Epik Mahabharata,Ramayana,1001 malam hingga
Lagenda tempatan)
c) Malaysia (Gabungan Musik,gerak & dialog ,Ritual pegubatan hingga Kini)
d) Sabah (Ritual pemujaan,hiburan kampung, kedatangan grup
Bangsawan hingga Kini)

3. Aliran (umum)
a) Ritual Pemujaan/Pengubatan/Hiburan (tradisi ritual)
b) Tradisional (tradisi sosial)- Rakyat/Istana
c) Transisi (Bangsawan, Purbawara)
d) Moden - Realisme (Sandiwara)
- Non Realisme (Absurd,Existenialis, hingga konsep teater Fitrah)
e) Postmodern
f) Alternatif
g) Kontemporari dan eksperimental

4. Teori lakon dan teater
a) berdasarkan aliran
b) tokoh - Shakespeare, Stanislavski, Mayerhold, Grotowski, Brecht,
Suzuki, Rendra, Putu Wijaya, Nordin Hassan, dll (mengenali
serba sedikit tentang mereka).

Praktikal
1. Analisis Skrip ( cara Aristotle & Masa Kini)
a) Pembacaan
b) Latarbelakang - Penulis
- Sosial
- Masyarakat
- Politik
- Ekonomi
- Taraf Pendidikan
- Pengaruh Budaya ( Adat/agama/semasa)
c) Kajian Dunia Naskhah Lakon
- Sinopsis
- Tema
- Watak dan Perwatakan (L/b, internal, external)
- Plot (Jenis Klimatik/episodik/pusaran, mise en-scene/france scene)
- Konflik (Jenis dengan diri/lain)
- Persoalan
- Kekaguman (visual/audio/kinetik)
- Bahasa (dialog & subteks)
d) Konsep - Visual
- Pementasan
- Pengarahan
- Lakon
e) Hafalan- Teknik (Seorang,Duet,Kumpulan)

2. Watak
a) Jenis - Stereotype
- Role type, Prototype
- Archetypal
- Round
b) bentuk - Naturalis
- Stailis
- Simbolis
- Slapstik
- Expressis
c) Kajian watak - Fizikal
- emosi dan fikiran
- latar belakang
d) Peranan
e) objektif dan super objektif
f) motivasi
g) Cara/bahan yg diguna utk capai objektif
h) Observasi
i) Persembahan – Komedi (Old/New)
- Satira (Farce/avant garde/dll)
- Serius (Tragedi)
- Romantik (Melodrama/Well made play)
- Epik/lagenda
j) Pembahagian - Presentational / Representational

3. Elemen Lakon (mesti bersebab/have a motivation)
a) Pergerakan, Gesture, Posture, Bentuk, Makna…
b) Vokal ( Jenis,Intonasi, Dialog, Tone,…) – vocal theatre- mesti dengar satu dewan tanpa pembesar suara.
c) Emosi dan Fikiran
d) Aksi, Reaksi, vs Pasing, Timing
e) Blocking (Level, Ruang, bentuk….)
f) Mime Pantomime (Mimik muka)
g) Fokus dan Konsentrasi
h) Eye Contact
i) Pernafasan
j) Contact & connection

4. Menghidupkan watak
a) Sesuaikan/asimilasi/guna gabungan elemen lakon
b) Improvise
c) Kesedaran (Sedar ruang,teman,diri…)
d) Subtext/ Ad-lib
e) Plasticity (tampalan hasil observasi)
f) Method acting of Stanislavsky c.s (Memory recall, magic if, inner truth)
g) Ilusi/Bayangan
h) speed,energy,volume
i) internal acting & External acting
j) sensitiviti

5. Disiplin
a) Pentas (semasa latihan,rehearsal dan persembahan)
b) sesama krew
c) diri (masa,komitmen,sifat,pemikiran,keberanian dll)

6. Permainan teater
a) Miror
b) Throw & Catcher
c) Believe
d) dll ……..

7. Pemanasan badan
a) Shaking
b) Swinging
c) Sustaining
d) Stretching
e) dll….(Silat or other martial arts)

8. Rehearsal
a) Pocket (utama / tambahan)
b) Full

9. Persembahan

10. Kritikan lakon
- Kritik berdasarkan elemen lakon.

# Proses lakon

Peringkat 1 : Audition @ Ditawarkan
Peringkat 2 : Mendapat Skrip/Naskhah Lakon/Senario cerita (baca)
Peringkat 3 : Mengkaji
Peringkat 4 : Menghafal
Peringkat 5 : Bermain
Peringkat 6 : Gabung elemen & plasticity
Peringkat 7 : Latihan
Peringkat 8 : Rehearsal
Peringkat 9 : Persembahan
Peringkat 10 : Kritikan Lakon

Gambar rajah
1. Plot
2. Konflik
3. Teori psikoanalisis
4. Human view for theme

Nota Tambahan
** Beberapa nasihat
1. Jangan berlakon sebagai diri sendiri
2. Jangan Meniru watak orang gila (kecuali watak Psiko) dan orang cacat
3. Berlakon tetapi jangan berlakon
4. Berlakon untuk penonton faham
5. Jangan sekadar lafaz dialog
6. Jangan takut muka,pergerakan,serta tubuh jadi hodoh atau buruk (Jangan control)
7. Jangan terlalu mengikut teori lakon dan teater

** Fungsi Tubuh
1. Apakah yang boleh dilakukan oleh setiap bahagian tubuh badan ?
2. Apakah yang tidak boleh dilakukan oleh setiap bahagian tubuh badan ?
3. Apakah tahap kecergasan setiap bahagian tersebut ?
4. apakah potensi setiap bahagian tersebut ?
5. Dimanakah titik keseimbangan setiap gerakan gesture dan gerakan seluruh badan ?
6. Apakah makna dan fungsi setiap gerakan ?
7. Bagaimana setiap pergerakan tersebut diselaraskan ?
8. Dimanakah bahagian yang sensitif dan mudah tercedera ?
9. Bagaimana mengelak kecederaan serta rawatannya ?


*** Terima kasih Prof Madya Abdul Samat Salleh
*** Thank You Ms Janet Pillai
*** Terima kasih Dr Zainal Latif
*** Terima Kasih Dr Jamaludin (Dr Bob- Allahyarham)
*** Prof Mohamad Ghous Nasarudin
** Kak Jumi
** Abg Zul Dewan Budaya
Semua ni Sifu saya kat USM dulu.

2 ulasan:

  1. Salam. Mcm mne sye leh dptkn nota ni...setiap point ni ade penerangan x...

    Bob
    Knie_bob99@yahoo.com

    BalasPadam
  2. Setiap tajuk mmg ada penerangan dan huraian yg panjang.. memang niat pun nak buat huraiannya di dalam blog ni.. tapi masa terlalu cemburu.. fikiran pun celaru.. mungkin nnt di tempat baru.. atau boleh saja ke USM..diskus dgn lect disana... maaf ya. Dan tima kasih krn bertanya.. mungkin juga anda boleh google..

    BalasPadam