Incorporated img

Incorporated img
Karma Kencana Shah

Baca E-Mail Dapat Duit

http://www.emailcashpro.com

Jumaat, 28 Jun 2024

FESTIVAL LAKON LAYAR 2024 : PERTANDINGAN TEATER SEKOLAH RENDAH PERINGKAT NEGERI SABAH Part 2

 


Sambungan kisah semalam...
Ketika embun di rumput sudah kering
ayam tidak berkokok lagi
rumah dah siap
pahat sudah tak berbunyi
alun suara hanya sayup di hujung gegendang
kenangan yang tinggal bersisa
bagai debu ditiup angin
yang buruk dari diri
yang baik kuasa tuhan
Lillahi Ta'ala 
Insha Allah.

___________________________________________________________________________________

Bahagian ini adalah bahagian konklusi. Siapa menang siapa kalah. Macam mana dia boleh menang, macam mana kami boleh kalah. Apa lebih dia, apa kurang kami.

SEMUA TU TAKKAN ku jawab kerana ku bukan JURI. KU hanya penonton tanpa undangan. Bukan juga aktivis yang aktif berkarya. Daku hanya seorang pertapa.

Atau ada juga.. kami sampai pigi negri ni pun labih sudah dari target. Apalagi kalau dapat nombor dan anugerah, Rezeki katanya.

Daku membuat catatan, tanpa melihat kertas penjurian, kerana yang ku inginkan hanya MENONTON, MERASA dan MENIKMATI. Walau bagaimanapun, serba sedikit ku sentuh jua la tanpa menyakitkan dan mempersoalkan kredibiliti juri malah menyokong keputusan juri, walaupun hingga saat ini keputusan masih tak diwar-warkan. 


so we start with OVERALL COMMENTAR

___________________________________________________________________________

1st of all kita kena tau la pemarkahan dan penilaian bukan setakat persembahan , malahan ada 2 elemen lagi dipertandingkan iaitu montaj teaser, dan poster. Walau markahnya sedikit saja, tapi mungkin boleh mengubah kedudukan kalau markah lawan beza 1 atau 2 markah. Sengit la kan.

2nd oleh kerana tuan rumah adalah KK, maka punya banyak pilihan juri iaitu pegawai2 JKKN sendiri , ada juga pensyarah seni kreatif UMS boleh di panggil, dan jumlah JSBN Teater juga teramai di KK. Pemilihan Audotarium JKKN sebagai pusat juga sangat tepat. Oleh sebab KK, kalau ada clash di JKKN, maka masih boleh pigi tempat lain seperti Audotarium Penerangan di Wisma Dang Bandang, Audotarium RTM jalan Lintas, Audotarium UMS, Pentas pusat kebudayaan Penampang dan lain2 tempat.. punya banyak pilihan kan. Yang penting sistem pencahayaan dan bunyi tersedia perfectly. So that is. Kalau daerah lain, x tau apa jadi.. Dewan pentas ada banyak, tapi lighting tu yang susah di adakan.

3rd is PT Kebangsaan dan PT Negeri juga sangat2 mesra dan membantu. Saya yang menyibuk ni, sudah la x bawa pasukan pun rasa thats is my kampongs.. sebab namanya peserta dan guru pengiring berkampung di JKKN Sabah gitew.

THEN THE MAIN THINGS...

Kesemua 7 pasukan tu, daku x kaji pun dari sekolah mana, daerah mana, so kita neutral.
Maka dari 7 pasukan itu, tolak 1 yang ku tak sempat tonton. 1 tu x tau apa genre dia, lakonan dia, scenery dia, walau dlm iklan just bus stop..bus stop mcm mana daku tak tau.. I M SO SORRY... tapi still sebut 7 pasukan yang saya tak tau dr sekolah mana.. k

dari 7 pasukan .. ikut my rank.. rank dulu la aaa..

the best is Tanggang Kasut Bola satu-satunya pasukan deliver dramatically emotional feel moment... perfect padat for 30minutes battlefield. (daku bagi klu, daku x sebut title perfectly, so reader akan rujuk pos sebelumnya keh keh keh keh).

same levels is Hominodun, and the Penyu

next is Esbok 

then the average not low aaaa average.. bukan kalah aaa... the jerit jerit one and the batu belah

that was rank... BUT.. pasukan mana nak d bawa ke Kebangsaan.

I TOLD U TEGAS SINI, INI BUKAN KEPUTUSAN PENGADIL, INI PERASAN KU SAJA. I M NOBODY K. N i never bring a group to kbangsaan once n for all-ways.

3 pasukan pilihan iaitu 

Tanggang Kasut Bola
Hominodun
Anak penyu dipukat.

WHY?

Terdapat beberapa pertimbangan yang perlu JPN fikirkan. Kita tidak mau la kisah viral baru ni terjadi. Yang tertinggal kapal terbang la, bas rosak tengah jalan, sampai sana disqualified la, bajet jpn abis la,  wateva. 

The Thing is 1st ada masa memperbaiki mutu lakonan, pengarahan, scenography n plot story line, maka ketiga2 nya ada potensi sebab cerita memang konkrit well done.

pilihan hominodun kerana atas alasan kita membawa budaya dan kostum sabah di mata kebangsaan. Yang lain boleh diperbaiki sebab hanya perlu suntik beberapa dramatically changes. 

tapi sama dengan 1st choice iaitu Tanggang tu.. dengan alasan setting dia sangat berat, besar dan macam mana mo bawa naik kapal terbang.. flight dr KK ada direk p JB.. Tuan Rumah kebangsaan tahun ni la. So How. Kecuali di sana ada pilihan buat backdrop guna display LCD projektor. tapi feel dia takkan sama dengan sett mawjud. 

Pilihan ku la. Yang potensi ialah anak penyu. Kerana cerita sudah ada, but ndakan backdrop gitu aje. Perfectly kalau guna display lcd projektor its ok done. Tapi banyak kerja utk membangun kan watak dan dramatiknya. 

Lagi pula kita tak tau standard cerita 13 buah negeri lagi tu.. mana tau ada yg bawa genre komedi, genre absurd futuristik, genre bangsawan, genre gabungan teater tradisional dan moden..... peerrrggh... bayangkanlah. High expectations x salah kan?..
So are we ready..

ada juga suara2 , dapat pigi kebangsaan pun ok sudah ni. 
not that problem. TAPI, kalau kalah pun biarlah kalah melawan dan bermaruah.. Gitchew 😂

__________________________________________________________________________


So, setakat itu sajalah daku mengongsi ilmu.
Kerana sehingga kini daku pun tak tau siapa juara, tapi naib johan tau la sebab dia up d FB,..
x pa la nnt kita update la lepas tgok result. Jangan menidakkan keputusan juri, sebab juri tu ada 3 orang , masing2 dengan ilmu dan pengalaman tersendiri, sedangkan daku hanya ada 1 kepala he he he he he...


Terima kasih khalayak.

see u again next post.. see u all then.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan